Erika Pietilä, Key Account Manager

December 2010, in een willekeurig ziekenhuis: een verpleegkundige snelt naar het magazijn op zoek naar een aantal producten die ze snel nodig heeft om een patiënt te helpen, en mogelijk zijn leven te redden.

Wat een simpele routineklus zou moeten zijn, blijkt een heidens karwei doordat het magazijn niet goed georganiseerd is en vol staat met producten die daar niet thuis horen. De verpleegkundige heeft geen idee waar ze de producten kan vinden die ze zoekt. De hele situatie loopt uit opeen ramp; de hartslag van de patiënt valt weg en hij is niet meer te redden. In de tussentijd is een jonge vrouw, die onlangs als projectmanager is aangesteld, bezig een nieuw, interessant bedrijfsconcept te ontwikkelen om hulp te kunnen bieden bij productbeheer en zorglogistiek. Dit concept heet AITTA, wat een oud Fins woord is voor pakhuis.

Vier jaar later: de verpleegkundige hoeft niet zo veel moeite meer te doen om de juiste producten in het magazijn te vinden (dat nu AITTA heet). De ruimte is goed georganiseerd, de afgesproken producten staan altijd in voldoende hoeveelheden op de juiste plaats, en de verpleegkundige kan zich nu concentreren op haar eigenlijke verpleegwerk. In het echte leven zijn situaties maar zelden zo dramatisch als in het begin van het verhaal wordt beschreven. Toch is de algehele situatie in de gezondheidszorg problematisch vanwege de hogere levensverwachting en de vergrijzing van de bevolking. Het aantal verpleegkundigen in Finland is beperkt, maar veel verpleegkundigen besteden nog altijd veel tijd aan ondersteunende taken, zoals logistiek en inkoop. Mijn naam is Erika en ik ben de jonge vrouw uit het begin van de tekst die als projectmanager werkte. Als projectmanager, en later Key Account Manager van AITTA was het mijn werk om AITTA te ontwikkelen, verkopen en in de markt te zetten. Bij Mediq Suomi hebben wij een visie op de richting waarin zorglogistiek in de toekomst zou moeten gaan, en ik ben trots dat wij de eersten waren die een dergelijke dienst in Finland leverden. Met steeds meer AITTA-accounts hebben we het verpleegwerk en de toewijzing van middelen makkelijker weten te maken, en op die manier hebben we een groot verschil gemaakt voor veel van onze klanten en hun patiënten. 

De geïntegreerde dienst van AITTA brengt de volgende elementen samen: 
• Geavanceerde logistiek 
• Een toegewijd team dat het beste productassortiment voor onze klanten probeert te vinden en ontwikkelen 
• Aanwezigheid in het veld om goed op de behoeften van klanten te kunnen reageren

Op die manier helpen we niet alleen onze klanten beter gebruik te maken van hun interne middelen, maar dragen we ook in sterke mate bij aan het versterken van de waardeketen, met als eindresultaat de levering van een hoogwaardige service aan de patiënt, op een rendabele manier. Ik denk dat AITTA een geweldig concept is dat de levens van velen verbetert door op het juiste moment en de juiste plek in de juiste hoeveelheid van de best mogelijke medische apparatuur te voorzien. De tijd die verpleegkundigen voorheen aan ondersteunende activiteiten kwijt waren, kan nu worden gebruikt om levens te redden en om de kwaliteit van leven van duizenden patiënten te verbeteren. Ik vertel dit verhaal om mensen in de verschillende landen waar Mediq actief is, aan te sporen nieuwe ideeën te ontwikkelen en die ideeën met hun collega's te delen. Samen kunnen we een bijzonder groot verschil maken voor onze klanten, en voor de gezondheidszorg in het algemeen!