Boris Dubbeldam (30), Medewerker debiteurenadministratie

‘Committed to your care’. Dat is niet altijd even gemakkelijk voor ons. Wij hebben nauwelijks contact met de eindgebruikers van onze producten. Wij krijgen zelden de man of vrouw te spreken die afhankelijk is van onze producten om van een veilige nachtrust te genieten. Wij hebben niet de kans om een band op te bouwen met de moeder van een kind dat onze infusiepompen nodig heeft om in leven te blijven. Wij ontmoeten de gezinnen niet die dagelijks onze apotheken bezoeken, en wij kunnen nooit meedelen in het geluk en de dankbaarheid van een klant wiens kwaliteit van leven we hebben kunnen verbeteren. 

Ik werk op de financiële administratie bij Mediq Tefa. Wij werken achter de schermen, en nemen er genoegen mee te functioneren in de schaduw van het verkoopteam en de klantenservice. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat facturen betaald worden. Daardoor spreken wij meestal onze klanten eigenlijk alleen als ze te laat zijn met betalen. In plaats van de dankbare klant krijgen wij alleen de boze mevrouw te spreken die de rekening te hoog vond.

We hebben te maken met grote ziekenhuizen met complexe structuren, waar facturen door de hele organisatie worden verspreid, en kijken knarsetandend toe hoe gemakkelijk grote zorgverzekeraars contractuele verplichtingen aan hun laars lappen. Als we dan niet rechtstreeks met onze klanten kunnen meevoelen, zullen we dat via onze collega’s moeten doen. En dat moeten we ook wel, want de gevolgen van onze handelingen zijn te omvangrijk om als afzonderlijke eenheid te kunnen functioneren. 

Dus dat is precies wat we doen: we communiceren met onze collega’s en achterhalen wat er met die man of vrouw gebeurt als we zijn beademingsapparaat weg zouden halen. We horen wat de negatieve gevolgen van overijverige incasso kunnen zijn voor ziekenhuisrelaties en termijncontracten, en we proberen begrip op te brengen voor de complexiteiten in de verzekeringsbranche. We praten met hen die met onze klanten praten, en zijn voortdurend op zoek naar wederzijds begrip om ons zo te kunnen verenigen om ons doel te bereiken.

Naarmate we steeds beter op de hoogte zijn van de gevolgen van onze handelingen, wordt de verantwoordelijkheid steeds groter, maar tegelijkertijd wordt de last op onze schouders juist steeds minder zwaar. Dat komt doordat we die last met onze collega’s kunnen delen. En dat is volgens ons de enige manier om ons volledig te kunnen inzetten voor de zorg van onze klanten; door gebruik te maken van het open karakter van onze organisatie, door verder te kijken dan de grenzen van onze afdelingen en door die bijzondere, essentiële synergie te bereiken die zo kenmerkend voor ons is en die ons werkelijk onderscheidt van de concurrentie. ZO gaan wij te werk, en daarom zal Mediq altijd een voorloper zijn in onze branche!