Sinds juni 2011 werk ik bij Mediq, en intussen als Commercieel Manager Zorginstellingen. Hier geef ik leiding aan een groep van enthousiaste accountmanagers, rayon manager en medewerkers contract & tender met als focus het marktsegment Zorginstellingen. 


Dit is een markt die volop in beweging is en waar nog veel staat te gebeuren de komende jaren. Hierbij heb ik plezierig contact met veel collega’s van andere afdelingen en zustermaatschappijen. Binnen Mediq is veel ruimte voor persoonlijke groei, goede ideeën en ondernemerschap. Vooral het op professionele manier samenwerken, binnen en buiten de eigen organisatie, spreekt mij enorm aan. Er is een open cultuur en er heerst een goede werksfeer, waarbij collega’s altijd paraat staan om je ondersteunen. De diversiteit aan collega’s, klanten en projecten zorgen er voor mij voor dat geen dag hetzelfde is.

Het gaf mij zo’n kick dat ik deze mevrouw in al haar ellende heb kunnen helpen, dat ik me net zo voelde als Barack Obama, toen hij zei: “Yes we can!”  

Donderdagavond is de laatste avond van mijn dienst. Het zit er bijna op. Maar ’s nachts om 3.30 uur gaat de telefoon. Een jonge vrouw belt mij vanaf haar hotelkamer waar zij voor haar werk een paar dagen verblijft. Haar man en kinderen wonen aan de andere kant van het land. Ze voelt zich beroerd en denkt dat zij iets verkeerds gegeten heeft. De ontlasting loopt waterdun uit haar stoma; daardoor is haar huid stuk en is zij snel door haar stomamateriaal heen geraakt. Met doekjes probeert zij zoveel mogelijk het vocht dat uit haar stoma loopt, op te vangen. In haar hoofd slaat de paniek toe, omdat zij morgen weer fit voor de training moet zijn. Ze heeft pijn en ze zit er helemaal doorheen.

Totdat ik haar vertel dat ik er voor kan zorgen dat er diezelfde nacht binnen 2 uur nieuw stomamateriaal in haar hotel bezorgd zal worden. Dat geeft haar weer hoop. Ik neem met haar door wat zij nodig heeft, in welk hotel zij verblijft en wat haar kamernummer is. Vervolgens bel ik mijn collega van het magazijn uit bed. Hij pakt het schrijfblok dat op zijn nachtkastje ligt en neemt de bestelling op. Direct daarna stapt hij in de auto en rijdt naar het magazijn waar hij de gevraagde artikelen bij elkaar verzamelt. 

Inmiddels zijn we bijna een uur verder en bel ik mevrouw op om te vertellen dat mijn collega met haar bestelling aan de slag is. Hij zal ervoor zorgen dat de koerierdienst gebeld wordt die met spoed het pakket bij het hotel gaat afleveren. Zodra de chauffeur richting het hotel is vertrokken, bel ik de mevrouw nogmaals op om te laten weten dat het pakket binnen een half uur bij haar bezorgd zal worden. Ik vraag haar nog om dit even aan de receptie van het hotel door te geven. 

Om te weten of alles goed is gegaan, bel ik mevrouw ’s nachts voor de laatste keer terug. Het pakket is aangekomen en mevrouw is enorm opgelucht. Zij kan met een rustig gevoel gaan slapen. Ondanks dat mijn nacht hierdoor werd onderbroken, ben ik hierna met een enorme trotsheid in slaap gevallen. Het gaf mij zo’n kick dat ik deze mevrouw in al haar ellende heb kunnen helpen, dat ik me net zo voelde als Barack Obama, toen hij zei: “Yes we can!”   

December 2010, in een willekeurig ziekenhuis: een verpleegkundige snelt naar het magazijn op zoek naar een aantal producten die ze snel nodig heeft om een patiënt te helpen, en mogelijk zijn leven te redden.

Wat een simpele routineklus zou moeten zijn, blijkt een heidens karwei doordat het magazijn niet goed georganiseerd is en vol staat met producten die daar niet thuis horen. De verpleegkundige heeft geen idee waar ze de producten kan vinden die ze zoekt. De hele situatie loopt uit opeen ramp; de hartslag van de patiënt valt weg en hij is niet meer te redden. In de tussentijd is een jonge vrouw, die onlangs als projectmanager is aangesteld, bezig een nieuw, interessant bedrijfsconcept te ontwikkelen om hulp te kunnen bieden bij productbeheer en zorglogistiek. Dit concept heet AITTA, wat een oud Fins woord is voor pakhuis.

Vier jaar later: de verpleegkundige hoeft niet zo veel moeite meer te doen om de juiste producten in het magazijn te vinden (dat nu AITTA heet). De ruimte is goed georganiseerd, de afgesproken producten staan altijd in voldoende hoeveelheden op de juiste plaats, en de verpleegkundige kan zich nu concentreren op haar eigenlijke verpleegwerk. In het echte leven zijn situaties maar zelden zo dramatisch als in het begin van het verhaal wordt beschreven. Toch is de algehele situatie in de gezondheidszorg problematisch vanwege de hogere levensverwachting en de vergrijzing van de bevolking. Het aantal verpleegkundigen in Finland is beperkt, maar veel verpleegkundigen besteden nog altijd veel tijd aan ondersteunende taken, zoals logistiek en inkoop. Mijn naam is Erika en ik ben de jonge vrouw uit het begin van de tekst die als projectmanager werkte. Als projectmanager, en later Key Account Manager van AITTA was het mijn werk om AITTA te ontwikkelen, verkopen en in de markt te zetten. Bij Mediq Suomi hebben wij een visie op de richting waarin zorglogistiek in de toekomst zou moeten gaan, en ik ben trots dat wij de eersten waren die een dergelijke dienst in Finland leverden. Met steeds meer AITTA-accounts hebben we het verpleegwerk en de toewijzing van middelen makkelijker weten te maken, en op die manier hebben we een groot verschil gemaakt voor veel van onze klanten en hun patiënten. 

De geïntegreerde dienst van AITTA brengt de volgende elementen samen: 
• Geavanceerde logistiek 
• Een toegewijd team dat het beste productassortiment voor onze klanten probeert te vinden en ontwikkelen 
• Aanwezigheid in het veld om goed op de behoeften van klanten te kunnen reageren

Op die manier helpen we niet alleen onze klanten beter gebruik te maken van hun interne middelen, maar dragen we ook in sterke mate bij aan het versterken van de waardeketen, met als eindresultaat de levering van een hoogwaardige service aan de patiënt, op een rendabele manier. Ik denk dat AITTA een geweldig concept is dat de levens van velen verbetert door op het juiste moment en de juiste plek in de juiste hoeveelheid van de best mogelijke medische apparatuur te voorzien. De tijd die verpleegkundigen voorheen aan ondersteunende activiteiten kwijt waren, kan nu worden gebruikt om levens te redden en om de kwaliteit van leven van duizenden patiënten te verbeteren. Ik vertel dit verhaal om mensen in de verschillende landen waar Mediq actief is, aan te sporen nieuwe ideeën te ontwikkelen en die ideeën met hun collega's te delen. Samen kunnen we een bijzonder groot verschil maken voor onze klanten, en voor de gezondheidszorg in het algemeen!

Mediq.com maakt gebruik van cookies.

Om de website van Mediq goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.