De Meern, 13 oktober 2017

De Raad van Commissarissen van Mediq, Europees aanbieder van medische hulpmiddelen en zorgoplossingen, kondigt de benoeming aan van Paul Hitchin als CFO en lid Raad van Bestuur per 1 januari 2018.

Paul Hitchin heeft uitgebreide internationale ervaring in financiële leidinggevende functies. Hij heeft de Britse nationaliteit en startte zijn loopbaan in 2001 bij Ford Motor Company. Sinds 2004 heeft hij internationale CFO-functies vervuld bij General Electric, onder meer in de zorgsector als CFO van GE Biotechnologies en meest recent als Global CFO van General Electric Mining. Hij zal zijn expertise inzetten om de positie van Mediq als internationale dienstverlener in institutionele gezondheidszorg en zorg thuis verder te versterken.

“Zowel de Raad van Commissarissen als het managementteam van Mediq is enthousiast over deze benoeming”, zegt Rob ter Haar, voorzitter van de Raad van Commissarissen. “We zijn ervan overtuigd dat Paul ons op basis van zijn gedegen ervaring en bewezen track record zal helpen om onze groeistrategie uit te voeren en tegelijkertijd Mediq’s succesvolle acquisitie track record voort te zetten.”

De Meern, 12 oktober 2017

Beweging, interactie en informatie zijn enorm belangrijk voor kinderen met een chronische ziekte, beperking of langdurige aandoening. Dit vanwege het positieve effect op de gezondheid en het zelfvertrouwen. Daarom steunt Mediq dit jaar Fitkids en Cyberpoli, twee initiatieven van Stichting Artsen voor Kinderen. Met deze projecten wordt gewerkt aan het welzijn en de kwaliteit van leven voor kinderen van 6 tot 18 jaar met een chronische ziekte of beperking. Jikke Wigmans, directeur van Stichting Fitkids, is erg blij met de steun van Mediq. “Door deze sponsoring kunnen we nog meer kinderen met een chronische ziekte of beperking helpen om te genieten van sport en spel, net als hun gezonde leeftijdsgenootjes.”

Fitkids: fysieke én mentale fitheid
Fitkids is een geprotocolleerd fitness- en oefenprogramma dat op meer dan 150 locaties in Nederland wordt gegeven. De kinderen trainen en bewegen in een fitness- en oefenruimte onder professionele begeleiding van een (kinder)fysiotherapeut. Een belangrijk doel is het verbeteren van de fysieke en mentale conditie. Kinderen blijven een halfjaar tot maximaal een jaar in Fitkids: het uiteindelijke doel is doorstroming naar een sport of activiteit. Het project is in 2003 gestart en in 2005 in een stichting ondergebracht.

Cyberpoli: meer kennis en verantwoordelijkheid
Veel kinderen en jongeren met een chronische ziekte lopen rond met vragen die ze niet aan hun behandelaar hebben kunnen stellen. De Cyberpoli is een online en interactieve vraagbaak en ontmoetingsplek waar ze altijd terecht kunnen. Voor informatie over hun ziekte, maar ook voor contact met andere kinderen en het (anoniem) stellen van vragen aan een panel van medisch behandelaren en ervaringsdeskundigen. Zo kunnen ze een belangrijke stap zetten naar meer eigen verantwoordelijkheid bij de behandeling van hun aandoening. Maandelijks bezoeken meer dan 70.000 kinderen en jongeren de Cyberpoli. Op dit moment staan er 20 aandoeningen op en zijn er 122 medisch specialisten en ervaringsdeskundigen als vrijwilliger aan de Cyberpoli verbonden.

De Meern, 31 juli 2017

PostNL gaat bezorgen voor Mediq, een grote speler in medische hulpmiddelen en zorgoplossingen. Het gaat om hulpmiddelen voor diabetes-, continentie-, luchtweg-, stoma- en wondzorg, infuustherapie en medische voeding: enkele miljoenen pakketten per jaar. Door deze samenwerking kan Mediq de thuisbezorgservice optimaliseren en klanten voordelen bieden zoals extra notificatiemogelijkheden, meer zicht op de bezorgstatus en bezorgingoplossingen op maat via koeriersdienst Valid Express.

Liesbeth Kaashoek, Directeur Pakketten en Logistiek, vertelt dat PostNL de afgelopen jaren sterk heeft ingezet op de zorg. “Vanwege de vergrijzing, toenemende zorgvraag en de verplaatsing van ziekenhuiszorg naar huis is er een steeds grotere vraag naar thuislevering van medische hulpmiddelen. Door het aanbieden van verschillende bezorgopties en optionele aflevering in huis bij minder mobiele patiënten, spelen we in op de behoeften van klanten in deze belangrijke groeimarkt. PostNL heeft de ambitie om de dienstverlening aan consumenten ‘over de drempel’ uit te breiden en deze samenwerking is hier een heel mooi voorbeeld van.”

Belangrijke voordelen voor klanten
“Door de samenwerking met PostNL kunnen we onze klanten belangrijke voordelen bieden”, zegt Vincent Weijers Algemeen Directeur Mediq Nederland. “Naast maximale focus op leverbetrouwbaarheid zorgt de samenwerking onder andere voor meer flexibiliteit in de aflevertijden, optioneel gebruik van de PostNL-afhaalpunten en via Valid Express voor een speciaal bezorgnetwerk voor specifieke groepen mensen met aanvullende behoeften voor de bezorging.”

“Mediq Nederland ondersteunt de zorg en behandeling van bijna een miljoen mensen thuis, waardoor zij onder andere minder belast worden met ziekenhuisbezoeken. Mede gezien de prijsdruk in onze markten is het van groot belang om deze zorg en de logistiek zo efficiënt mogelijk te organiseren. Tegelijkertijd willen we de best mogelijke service leveren. In dit licht past ook de samenvoeging van onze magazijnen in één ultramodern distributiecentrum in Bleiswijk. Hierbij optimaliseren we het voorraad- en bestellingenbeheer en verbeteren we de productbeschikbaarheid.”

Strategisch partnership
Mediq heeft de intentie om het partnership met PostNL uit te bouwen, om de bezorgdienstverlening in de toekomst samen nog verder te verbeteren. Mediq Medeco, het bedrijf dat producten en diensten levert aan onder andere ziekenhuizen, zorginstellingen, thuiszorg en eerstelijnspraktijken, maakt sinds juni jl. al gebruik van pakketbezorging door PostNL.

De Meern, 09 mei 2017

Doorbraak door samenwerking Emma Kinderziekenhuis AMC, KinderThuisZorg en Mediq Kinderen die een oncologische behandeling bij het Emma Kinderziekenhuis AMC in Amsterdam volgen, hebben in het kader van een pilot de mogelijkheid gekregen om chemotherapie thuis toegediend te krijgen. Hiervoor kwamen verpleegkundig specialisten kinderoncologie van KinderThuisZorg bij hen langs om te bepalen of hun fysieke toestand toediening van chemotherapie toeliet. Mediq zorgde voor veilige aflevering van het toedieningssysteem en de door het Emma Kinderziekenhuis bereide medicatie. “Kinderen en hun ouders hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen voor chemotherapie. Dit maakt de behandeling minder belastend”, zegt dr. Marianne van de Wetering, kinderoncoloog en chef de clinique van de afdeling Kinderoncologie in het Emma Kinderziekenhuis AMC. Samen met verpleegkundig specialist Charlotte Beukhof heeft zij deze pilot gecontroleerd en begeleid.

Minder belastend
Eerder konden kinderen met leukemie al een klein deel van hun chemotherapie thuis toegediend krijgen. Dit wordt nu ook mogelijk gemaakt voor andere soorten chemotherapieën die alleen toegediend mogen worden na beoordeling van bloeduitslagen, lichamelijk onderzoek en een voorgesprek. Een unieke ontwikkeling op het gebied van zorg voor zieke kinderen buiten het ziekenhuis. “De kinderen kunnen gewoon in hun eigen leefomgeving blijven en brengen minder tijd in het ziekenhuis door. Hierdoor stijgt de kwaliteit van leven en daalt de sociale belasting. Tegelijkertijd versterkt deze samenwerking de brug tussen het ziekenhuis en thuis”, aldus Van de Wetering.

Behandelingen door verpleegkundigen met specialisatie kinderoncologie
KinderThuisZorg heeft als eerste kinderthuiszorgorganisatie in Nederland verpleegkundig specialisten met de specialisatie kinderoncologie in dienst. “Deze verpleegkundig specialisten verzorgen de oncologische behandelingen thuis bij patiënten van het Emma Kinderziekenhuis AMC. In het verleden moesten de kinderen voor deze behandelingen wekelijks of soms nog vaker naar het ziekenhuis”, zegt Natascha Kok, verpleegkundig specialist kinderoncologie en -comfortzorg bij KinderThuisZorg.

Veilige zorg in vertrouwde omgeving
“Verplaatsing van ziekenhuiszorg naar huis staat of valt met een goede organisatie en samenwerking”, benadrukt Xander Schrage, directeur Mediq Tefa. “De zorg van het ziekenhuis moet naadloos overlopen in veilige zorg thuis. Hiertoe hebben we met KinderThuisZorg en Emma Kinderziekenhuis AMC een integrale aanpak ontwikkeld. Zo ontstaan nieuwe mogelijkheden om in een vertrouwde omgeving de best mogelijke zorg te bieden.”

Gewoon de hele dag naar school
Om de kwaliteit te waarborgen, hebben Emma Kinderziekenhuis AMC, KinderThuisZorg en Mediq gedurende drie maanden een pilot uitgevoerd. Roemer (8) en Justin (8) hebben hieraan meegewerkt. Beide kinderen zijn te volgen op www.deproeftest.nl. “Ik hoop dat deze test kan doorgaan, dat zou heel fijn zijn”, vertelt Roemer. “Omdat het thuis is, kan ik gewoon de hele dag naar school”, zegt Justin. Tijdens de pilot is onderzocht of het gewenste effect wordt bereikt. Hiertoe hebben ouders op vaste momenten vragenlijsten over de kwaliteit van leven en sociale belasting ingevuld. 
Gezien de positieve resultaten van de pilot ligt het voor de hand om deze aanpak voort te zetten. Zorgverzekeraars worden daarom uitgenodigd om chemotherapie in de thuisomgeving te steunen. Dan kan deze zorgoplossing wellicht ook bij andere kinderziekenhuizen geïntroduceerd worden.

Persbericht van KinderThuisZorg, Emma Kinderziekenhuis AMC en Mediq.

RICHMOND, VIRGINIA, 03 mei 2017

Owens & Minor (NYSE: OMI) announced today that it has signed a definitive purchase agreement to acquire Byram Healthcare (Byram), a wholly owned subsidiary of Mediq B.V., for approximately $380 million in cash. Headquartered in White Plains, New York, Byram is a leading domestic distributor of medical supplies sold directly to patients and home health agencies. The acquisition is expected to contribute approximately $450 million in incremental annual revenue for Owens & Minor. The company expects that the transaction will have limited impact on 2017 earnings and will be modestly accretive in 2018.

"Expanding across the continuum of care is a strategic imperative for us," said P. Cody Phipps, president & chief executive officer of Owens & Minor. "With the addition of Byram to the Owens & Minor family, we can quickly advance our strategic agenda with providers and manufacturers by expanding our reach beyond the hospital setting all the way to the patient's home. Byram's expertise in managing third party reimbursement and working with insurers and federal health care programs brings an important new capability to Owens & Minor."

In operation since 1968, Byram is a market-leading distributor of reimbursable medical supplies to home patients and home health agencies in the United States. Byram has strong positions in its principal product lines of ostomy, wound care, urology, diabetes, and incontinence supplies, which are sold nationwide. Byram has built a portfolio of over 600 payor contracts covering more than 200 million lives, along with a dedicated revenue cycle management infrastructure to support claims filing and collection processes. With more than 900 teammates, Byram has national reach in the direct-to-patient market in the U.S., which it serves with an experienced management team and a sizable customer-facing sales and service team.
The transaction is expected to close in the third quarter of 2017, subject to various closing conditions and regulatory approvals, including Hart Scott Rodino clearance.

Safe Harbor Statement
This release is intended to be disclosure through methods reasonably designed to provide broad, non-exclusionary distribution to the public in compliance with the Securities and Exchange Commission's Fair Disclosure Regulation. This release contains certain ''forward-looking'' statements, which are made pursuant to the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, including statements regarding the timing or our ability to complete the transaction with Byram described herein; the expected benefits and costs of the transaction; any projections of earnings, revenues or other financial items related to the transaction or Byram following closing of the transaction; any statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements regarding product or service development, extensions or integration; any statements regarding Owens & Minor's implementation, operation of growth of the Byram business following closing of the transaction and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Forward-looking statements involve known and unknown risks and uncertainties that may cause our actual results in future periods to differ materially from those projected or contemplated in the forward-looking statements. Investors should refer to our annual report on Form 10-K for the year ended December 31, 2016, filed with the Securities and Exchange Commission ("SEC") and subsequent quarterly reports on Form 10-Q and current reports on Form 8-K filed with or furnished to the SEC, for a discussion of certain known risk factors that could cause our actual results to differ materially from our current estimates. These filings are available at www.owens-minor.com. Additional risks and uncertainties that could impact forward-looking statements made in this release include the inability to complete the transaction with Byram for any reason, including the failure to receive any required regulatory approvals or satisfy any other closing conditions; the inability to integrate the Byram operations within Owens & Minor and to realize any of the expected synergies from the transaction with Byram on a timely basis and without incurring costs beyond those currently expected; the challenges of integrating and retaining key Byram employees; and the effect of any business disruptions during or following the transaction, including as a result of the diversion of management time and attention. Given these risks and uncertainties, we can give no assurances that any forward-looking statements will, in fact, transpire and, therefore, caution investors not to place undue reliance on them. We specifically disclaim any obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future developments or otherwise.
Owens & Minor uses its Web site, www.owens-minor.com, as a channel of distribution for material company information, including news releases, investor presentations and financial information. This information is routinely posted and accessible under the Investor Relations section.

About Owens & Minor
Owens & Minor, Inc. (NYSE: OMI) is a global healthcare services company dedicated to Connecting the World of Medical Products to the Point of CareSM by providing vital supply chain services to healthcare providers and manufacturers of healthcare products. Owens & Minor provides logistics services across the spectrum of medical products from disposable medical supplies to devices and implants. With logistics platforms strategically located in the United States and Europe, Owens & Minor serves markets where three quarters of global healthcare spending occurs. Owens & Minor's customers span the healthcare market from independent hospitals to large integrated healthcare networks, as well as group purchasing organizations, healthcare products manufacturers, and the federal government. A FORTUNE 500 company, Owens & Minor is headquartered in Richmond, Virginia, and has annualized revenues exceeding $9 billion. For more information about Owens & Minor, visit www.owens-minor.com, follow @Owens_Minor on Twitter, and connect on LinkedIn at www.linkedin.com/company/owens-&-minor

De Meern, 10 april 2017

Betere diabetes(zelf)zorg door samenwerking met Slingeland Ziekenhuis en ONVZ. Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem versterkt de diabeteszorg met Mediq DiaCare. Dit zorgprogramma voorziet in een beveiligd e-health platform, een app en educatie. Mensen met diabetes kunnen samen met hun behandelaar kiezen voor een bloedglucosemeter die in staat is om de gemeten bloedglucosewaarden naar de app door te sturen die doorlopend feedback geeft. Met dit inzicht kunnen mensen met diabetes hun eigen regie vergroten en met zelfvertrouwen beslissingen over hun gezondheid nemen. De diabetesverpleegkundige blijft via een beveiligde digitale omgeving betrokken bij het zorgproces. Het programma is uitvoerig getest in samenwerking met het Slingeland Ziekenhuis en wordt ondersteund door ONVZ Zorgverzekeraar.

“We zien dat patiënten actiever hun bloedglucosewaarden controleren en groeien in hun zelfredzaamheid”, zegt Jolanda Geessink, diabetesverpleegkundige bij het Slingeland Ziekenhuis. “De DiaCare-app toont hen direct wat het effect van bepaald gedrag of voedsel op hun bloedglucosewaarden is. Patiënten geven aan dat ze te hoge of lage bloedglucosewaarden beter kunnen voorkomen nu ze zien waardoor die ontstaan. De diabetesverpleegkundige kan meer proactief handelen en een meer coachende rol vervullen, wat voor beide partijen prettiger is.”

Slimmer en effectiever zorgproces
“We zijn ook met andere ziekenhuizen in gesprek over invoering van Mediq DiaCare. Deze oplossing maakt de diabeteszorg efficiënter en effectiever door de patiënt centraal te stellen. Vanuit één omgeving hebben mensen met diabetes en hun diabetesbehandelaar inzicht in actuele informatie zoals glucosewaarden, educatie en consultvoorbereiding. Zo is er beter zicht op de diabetesregulatie en wordt zelfmanagement gestimuleerd. Het op deze manier vormgeven van zorg op maat levert niet alleen betere gezondheidsuitkomsten op, maar draagt ook bij aan het beheersbaar houden van de zorgkosten”, aldus Marco Verhofstadt, directeur Mediq Direct Diabetes.

Patiëntvriendelijkere zorg
ONVZ Zorgverzekeraar is de eerste zorgverzekeraar die Mediq DiaCare ondersteunt. “Dit is een goed voorbeeld van hoe technologie de zorg beter en vooral patiëntvriendelijker kan maken”, stelt bestuursvoorzitter Jean-Paul van Haarlem. “De impact die diabetes op iemands leven heeft is groot. Aanpassen van eetgewoontes, op vaste tijden insuline gebruiken, en vergeet ook de ritjes naar het ziekenhuis niet. Beter inzicht in de bloedglucosewaarden geeft mensen met diabetes meer eigen regie, en zorgt voor een betere balans en gezondheid.”

Meting gezondheidsuitkomsten en effect op zorgkosten
Om de meerwaarde van dit zorgprogramma inzichtelijk te maken, meten het Slingeland Ziekenhuis en Mediq het effect op de gezondheidsuitkomsten en zorgkosten. De testgroep bij het ziekenhuis is inmiddels uitgebreid tot 120 patiënten. Zij gebruiken de app en glucosemeter, en worden gecoacht door diabetesverpleegkundigen die het DiaCare e-health platform gebruiken. Aan de hand van hun bevindingen wordt Mediq DiaCare geoptimaliseerd en doorontwikkeld. De effectmeting wordt begeleid door onderzoeksafdeling IQ healthcare van het Radboudumc. De resultaten van dit onderzoek zijn naar verwachting eind 2017 beschikbaar.

Over diabetes
Jaarlijks horen 61.700 Nederlanders dat ze diabetes hebben en hun leven hierop moeten aanpassen. Dit betekent altijd opletten wat je eet en doet, en doen wat nodig is om je bloedglucosewaarden binnen de streefwaarden te houden.

Over Mediq DiaCare
Mediq DiaCare is een zorgprogramma waarmee mensen met diabetes samen met hun diabetesbehandelaar hun zelfmanagement verbeteren, en consulten, educatie en contactmomenten op afstand doelmatiger kunnen inzetten. Het doel: een slimmer en efficiënter zorgproces, lagere zorgkosten en betere gezondheidsuitkomsten. Het zorgprogramma is ontwikkeld voor alle mensen met diabetes en start bij ziekenhuizen die de behandeling van diabetes willen optimaliseren. Meer informatie is beschikbaar via www.mediqdirectdiabetes.nl/diacare.

De Meern, 21 maart 2017

Mediq, leverancier van medische hulpmiddelen en zorgoplossingen, is gestart met de bouw van een technologisch hoogwaardig distributiecentrum in Bleiswijk. Het gebouw krijgt een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en zal het complete Mediq-assortiment van ruim 20.000 producten huisvesten. Na oplevering en testen verhuizen de Mediq-distributiecentra in Didam, Moordrecht, Nieuwegein en Oud-Beijerland begin 2018 gefaseerd naar de nieuwe locatie.

“Met dit uitgebalanceerde concept winnen we voor al onze businessmodellen in snelheid, kwaliteit en kostenefficiëntie. Zowel voor zorg bij mensen thuis als voor de dienstverlening aan ziekenhuizen, zorginstellingen, thuiszorg en eerstelijnspraktijken. Ook kunnen we onze ambitie om in volume en assortiment te groeien kracht bijzetten”, aldus Mediq-directeur Vincent Weijers.

Centrale ligging
Mediq koos voor deze locatie op het Prisma Bedrijvenpark vanwege de centrale ligging en goede bereikbaarheid. Het nieuwe distributiecentrum wordt gerealiseerd door WDP en VDR Bouwgroep. Hierbij wordt nauw samengewerkt met KNAPP, specialist in magazijnlogistiek. Het pand wordt volgens de BREEAM-duurzaamheidseisen gebouwd, en zal voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen voor opslag en orderverzameling van medische hulpmiddelen.

Ergonomische werkomgeving
Voor de medewerkers van het distributiecentrum verbetert de kwaliteit van het werk doordat nog maar een beperkt deel van de orderverzameling handmatig plaatsvindt. Bovendien worden de magazijnwerkplekken ergonomisch ingericht. Naast de magazijnen is 1.500 vierkante meter gereserveerd voor kantoren en speciale ruimten voor bijvoorbeeld maatwerkoplossingen voor stomapatiënten en het spoelen van medische pompen. Ook is een mezzaninevloer van 4.000 meter voorzien voor het uitvoeren van serviceactiviteiten zoals onderhoud en kalibratie van medische apparatuur, en het op basis van klantwensen ompakken van artikelen.

De Meern, 16 maart 2017

De Raad van Commissarissen van Mediq maakt bekend dat CEO Arthur de Bok de onderneming verlaat en zijn loopbaan elders voortzet. “Arthur heeft Mediq in een nieuwe strategische richting geleid waarin de focus ligt op groei van de internationale direct-to-patient en institutionele activiteiten. Hiertoe is een transformatie van de organisatie ingezet die intensievere samenwerking tussen de verschillende bedrijfsonderdelen mogelijk maakt, met betere systemen en processen. Ook heeft hij toegezien op de succesvolle verkoop van Mediq Apotheken in Nederland. We wensen hem veel succes in zijn verdere carrière”, aldus Rob ter Haar, voorzitter van de Raad van Commissarissen.

Arthur de Bok: “De afgelopen drie jaar hebben we aanzienlijke voortgang geboekt in het ombouwen van Mediq tot een onderneming die mensen met chronische ziekten betere zorg met betere zorguitkomsten kan bieden tegen lagere kosten. Ik ben trots op wat we bereikt hebben en heb er het volste vertrouwen in dat Mediq een mooie toekomst tegemoet gaat.”

Als nieuwe CEO van Mediq heeft de Raad van Commissarissen Christian Wojczewski aangesteld, die als General Manager met succes de internationale healthcare-divisie van de Linde Group uitbouwde tot een activiteit met EUR 3 miljard omzet. Rob ter Haar: “We zijn erg blij met de komst van Christian. Hij is een ervaren bestuurder met een sterke staat van dienst in bedrijfstransformatie en brengt waardevolle kennis mee van distributie in de gezondheidszorg en zorg thuis. De afgelopen jaren heeft Mediq fors geïnvesteerd in zijn mensen en systemen om een platform voor groei te creëren. We verheugen ons erop om met Christian samen te werken aan het verder ontwikkelen van onze autonome groei en het voortzetten van ons acquisitie track record.”

Christian Wojczewski: “Mediq heeft met succes de transitie naar een toonaangevende speler in de institutionele zorg en zorg aan huis doorlopen. Ik kijk ernaar uit om deze strategische koers samen met het managementteam en alle Mediq-medewerkers voort te zetten.”

De overdracht van het leiderschap bij Mediq vindt plaats in april.

Mediq.com maakt gebruik van cookies.

Om de website van Mediq goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.